Dla niedowidzącychRozmiar tekstu: AAA
Działalność wydobywcza spółki Orlen Upstream

17-05-2010  Napisali o nas

Orlen wierci próbne otwory
 
Działalność wydobywcza spółki Orlen Upstream, należącej do PKN Orlen, jest na razie dosyć skromna. Obecne aktywa spółki to dwa projekty w Polsce i jeden na szelfie łotewskim. Na Bałtyku firma współpracuje z Kuwait Energy Company. - Obecnie kontynuujemy analizy, które mają umożliwić wytypowanie pierwszego otworu wiertniczego. Prace chcemy rozpocząć w 2011 r. Złoże może liczyć od kilku do nawet kilkuset milionów baryłek. Nasze pola naftowe są dobrze położone, niedaleko Litwy - zatem gdyby wszystko się udało, ropę moglibyśmy dostarczać do naszej rafinerii w Możejkach. Myślimy także o zdobyciu kolejnych, innych niż łotewskie, licencji wydobywczych na Bałtyku - mówi Wiesław Prugar, prezes Orlen Upstream. Kwestia, czy w nowe aktywa Orlen zainwestuje również z Kuwejtczykami, czy też z innym partnerem, jest otwarta. Koncern z Płocka próbuje też szczęścia wbiznesie wydobywczym w Polsce. Poszukuje ropy wraz z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem na złożu Sieraków w północno-zachodniej części kraju (Orlen ma 49 proc. udziałów w przedsięwzięciu). - Jego zasobność szacujemy na 1,5-2 mln ton ropy. Wtym roku na złożu będziemy wiercili kolejny otwór rozpoznawczy. Jeśli potwierdziłaby się obecność ropy, kolejny otwór wykonamy na przełomie 2010 i 2011 r. Sądzimy, że wydobycie na tym złożu mogłoby się rozpocząć w 2017 r. —uważa szef Orlen Upstream. Orlen posiada także pięć koncesji poszukiwawczych na Lubelszczyźnie, gdzie liczy nie tylko na ropę naftową, ale także na gaz ziemny. - W przypadku tego ostatniego surowca przypatrujemy się szansom na przyszłość - wejścia w wydobycie gazu łupkowego. Biorąc jednak pod uwagę, że technologie umożliwiające jego wydobycie są kosztowne, niezbędna byłaby współpraca z partnerem, podzielenie się ryzykiem. Największe doświadczenie mają w tym zakresie Amerykanie, więc najpewniej byłaby to firma ze Stanów Zjednoczonych - zaznacza szef Orlen Upstream.
 
Puls Biznesu, nr str.: 4, 2010-05-17, autor: Paweł Janas
 

« powrót

 
 
 

Marki Grupy ORLEN